Михайло Стрельбицький
Фащенко, вимір п’ятий
1. Змова живих
Живі – у змові. Як здавен,
живий з живим знаходять мову.
І той і той благословен,
благословен ізнову й знову
(й та сама рима за основу).
Живий гниє, а коверзує,
майна вхопив, шукає спілки,
розмову тче, а сам полює
на дні бездонної тарілки.
Се – поминання? Забування?
Від забуття до забуття
глас човникує без надбання,
без здогаду про надбуття.
Хіба що трохи спекуляцій,
фантазій, темних профанацій
про дивне світло у трубі,
яким душа летить всіляка,
лишивши тіло д’горизнака,
сама втішаючись собі.
А мав би хтось би здогад мати
про справжні вічності пенати
і шлях, яким веде Господь
свою селекцію велику
душ (життєдайних поєлику):
девіз найперший – „Не зашкодь!”
А другий – ще Сковородою,
Грицьком Варсавою – девіз
був переказаний для лою
усім, хто до Пісень доріс:
„А мнє одна только в свєтє дума,
а мне одно толоко нєйдєт сума:
как бі умерти мнє не без ума”.
„Не без ума!” Додайте нині:
„І не без совісті” – та й вся
вам буде формула твердині
несмертності в садах Отця.
„Сади” – метафора простецька,
простацька навіть, про усіх.
А „не без” – мінімум скупецький
мандрівникам земних доріг.
2. Живим – найважче
Живі – нещасніші. Найважче
в тенетах борсатись буття,
де між тенет чигають пащі
великопузоживоття.
Інстинкти суть! Авжеж – вітальні,
ті, що про обмін і про тлінь;
вони й заковтують скрижальні
найвищі поклики сумлінь.
Справжнинки справжності людської –
розкиданий калейдоскоп,
справжнинки – іскорки зникомі,
де попілець гукає: „Гоп!”
Живі сомнамбулами ходять,
живі з похмілля верещать,
втрачають більше, ніж знаходять,
говорять менше, ніж бурчать.
Живі змагаються за простір
і славу (час програючи),
на транспарантах пишуть: „Просто!”,
учителям кричать: „Учи!”
Живим наука та буває
полудою в семірко сфер.
Живий, бува, живе – зіває,
облизується, саможер.
Живі не всі у снах літають,
розлітуються – ой, не всі,
не всі до смерті доживають
в усій земній своїй красі.
Зазвичай, бачать те, що бачать,
і чують те, що глушить слух,
рецепторами, знай, „контачать”,
знавці житейських потерух.
найважче ж їм, живим, прозрівши
на грані першого буття
свою непогамовну грішність
без вороття, без вороття...
Не зміг ще жоден здогадатись:
у снах же можна розлітатись!
Для того й надано ці сни
якоїсь першої весни.
3. І все-таки волання до живих, до найживіших
Живим! Усе-таки – живим
із надбуття потрібні знаки.
Як догукатись до живих,
щонайживіших,
неоднаких? –
про сенси вищі, межові,
про ті чуття, що спів-чуттєві,
не знані ще Адаму й Єві, -
міжкласові, міжвікові,
статеві, а й понадстатеві...
Яке волання бути мало б,
з яких націлене небес,
щоб, долетівши, осіняло:
щоб не без розуму, не без
тієї совісті, що мудра,
земні вивершувались дні
там, де росиця-перламутра,
струмки ж по-всякому брудні...
(Є творчий бруд – природи змога,
є споживацький, труйний є,
такий, що проти людства й Бога,
такий, що пахощами вб’є)...
Як догукатись, натякнути
про сенси понадмежові,
сказати кожній голові,
мудрішої – не обминути?
І сенс земної висоти,
що є безмежжя куцим кодом,
як легкодумним довести, _
не нині – хоч би перегодом?
І ті ж таки вві сні літання,
які не всім (хоч раз на рік!)
даються в сенсі тренування,
чом не осмислить чоловік?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Й що треба не „не без ума”,
а в вищій якості ума,
й не просто не без совісті,
а з совістю в спадковості.