Михайло Стрельбицький
Мазьоха
1
Народилася в лютому лютому,
як тепер би сказали, - під Рибами,
появилася кволою-кволою
(літо спечне, голодна зима),
тож було у ванькир її внесено
обсихатоньки та дибулятоньки,
наслухати, як матінка мукають
через сіни – з причепи-хлівця.
2
Вже до вечора звано Мазьохою,
знов до ранку у хаті зимовано.
Далі сталося, що пересівся мороз
і життя перейшло до хлівця.
І хлівця запашна напівтемрява
набрякала надалі весною лиш.
Відлучили від мамки у квітні аж:
щоб у мамку вдалася та й вже!
3
Готували, отож, на корівоньку
господиня з недужим господарем,
різникам та колгоспу відмовили.
І от сталось: надвечір (хрущі гули)
Марцеліна Гаєвська прийшла.
Дала хліба – цілушечку й крумочку,
попід шийку – «підґарля» – почухала,
добрим голосом звала «Мазьошкою»,
без налигача повела.
4
Господині нової подвір’ячко
зелентрав’ям невтоптаним тішилось,
а хатинка – смутна, перехняблена,
і причепка-хлівець – при землі.
Господиня самотня, присмучена,
зморшкувата, повільна, а – жилава:
різнотрав’я з левади доносила,
а на зиму був клевер-стерняк,
буряки і листки кукурудзиння.
5
З нелегкого зимівля виходячи,
перший раз придивилась до Хлопчика:
білочубий, худенький, зворушливий...
Залишали батьки його іноді
Марцеліні, йдучи на базар,
у гостину чи в клуб – до кіна того,
що, бува, диркотіло моторчиком;
забирали ж і вранці, бува.
6
Хлопчик був до Мазьохи уважніший,
малював її навіть у зошиті:
контур тіла хімічним олівчиком,
а у контурі сяк-так – латки
рудувато-цегельного кольору;
а підходити близько не смілий був
ні в подвір’ї, ні навіть на вигоні,
де Мазьошка брикала, хвицялася –
від перекипу радісних сил.
7
Припасаючи ялівку в череду,
Марцеліна покликала Хлопчика:
завертати Мазьошку і ґзитися,
бо, - сказала, - ростуть пастушки,
тож і він підросте, бо пора йому,
вже на осінь, вважай, п’ятикласнику,
в ріст іти і мужнішати голосом –
бо який з нього вчительський син?
...Пастухи – хлопці старші – сміялися
із такого, при бабі, підпасича.
8
Та – припАсли. І вже пастухи кричать:
«Ти – куди?!», «Щоб ти здохла!» «Мазепою»
обзивають Мазьоху, і палиця
зло і люто раз-по-раз хурчить.
Б’ють корови Мазьоху, фукАючи,
ялівки – роги в роги – поборюють:
бо у всіх у них роги – рогачиком,
а Мазьошчині вбоки ростуть
і тупенькі, гладенькі, примирливі.
Череда й невелика: десятків три,
але випас полями затиснутий,
неширокий і куций, затовчений,
бо на випасі цьому тирлуються
ще черідки дві-три – по п’ять-шість.
А до всього, й колгоспну вигулюють
тут – із табору літнього - череду.
Табір той і манить, і відстрашує:
молодняк, а печальні, зачухані;
сморід, мукання, мухи і рев.
9
Як «зірвала бики», то до табірних
утекла, замішалсь, «відбігала».
Дуже бита була, а не скинула,
в зиму тільною гордо пішла.
«По зимі вже подалі від вигону,
Марцеліно, тримай свою первістку», –
люди раяли, знавши про череду
і про первістки норов плохий.
Марцеліна й сама розуміла все,
тож назад, до мішка, повернулася:
де вкрадеться, то там і насмикає,
а то водить на мотузку,
по ровах, попід яр підпасаючи,
ланового за те могоричачи,
бо колгоспний і яр, і рови.
10
Як, нарешті (бичком) отелилася,
Марцеліна німіла від радості
і сусідам – «на покушт» – молозива
рознесла всім-усім на кутку.
А в учителя хаті затрималась,
бо затримали, думка тут виникла:
«Чом би нам не тримати корівоньку,
молоду, таку славну, на двох?
Вам би й легше. Хлопчина ось пас би її,
зрозуміло, - на літні канікули
та з обіду коли виганяв,
якщо буде уроки пороблено.
Та й про сіно удвох легше думати:
два ж городи, й садочків же два.
Та й хлівець наш тепліший, міцний.»
Марцеліна недовго вагалася,
і в неділю пішли на базар
до корів молодих прицінитися,
й пів-Мазьохи учитель купив.
11
Дуже скоро, однак, з’ясувалося:
володіння «на спілку» – це ревнощі,
дріб’язкові, отож, дрібнозбирані:
хто взяв більше, хто більше дає.
Марцеліна частіше нездужає.
Молока ж того скільки їй треба вже.
А в сімействі учительськім все-таки
хоч яких, а чотири роти.
Викупляючи решту корівоньки,
обіцяло сімейство учительське,
що і дбатимуть, і доглядатимуть;
Марцеліні ж то й так принесуть коли
чи свіженького, чи «колотухи» глек...
12
Хлопчик став пастушком
і пишався тим.
При одному «хвості»,
а пастух таки!
Спершу більше «крутився» на вигоні
в товаристві таких же, як сам,
на однім-двох «хвостах» зосереджених.
Потім – надто у літо посушливе –
з мотузком по ровах між посівами,
під ярком, за садком, під левадою,
чи в Казенний впадаючи луг,
чи в узлісся відважно впадаючи, -
сам чи з кимось таким же, як сам...
Напасалась Мазьоха – гріх гудити
пастуха-початківця сумлінного.
Але ж – молодість! То занудьгується
й до худоби чужої гайне,
а то стужиться за Марцеліною,
за подвір’ям її неутоптаним...
Перше літо тривожне було.
13
Згодом дружба між ними означилась.
Певне, мали подібні характери:
то пастух собі стане задумливий,
книжку, зошит тримає в руці,
то Мазьоха наїдків відкинеться
і чи думку пасе, чи вдивляється...
Стала більше щадити його.
Навіть «ґедзкалась» вже помірковано:
дремене, мух позбудеться, спиниться,
пастуха з розумінням причікує,
щоб додому узгоджено йти.
14
Дружба дружбою, а служба службою.
Восьмирічку скінчивши з похвальною,
вибирав, куди йти до дев’ятого:
далеченько, куди не піди.
Тої осени вже не пастушилось,
навесні були довгі екзамени,
а коли перейшов до десятого,
знов у череду слали її.
Череда не змінилась нітрішечки.
Пастухи ще хіба полютішали:
стали грубшими, важчими палиці
і прокльони, і матюки.
Тут і вперше (й востаннє) скинула.
Молоко переполовинилось.
А що діти «на ноги знялися вже»,
то учитель корову продав.
У колгосп! До соломи! До силосу!
Колективне щоб стадо розширилось!
Голова заплатив, не скупуючи:
знав про жирність її молока.
15
Хлопчик іспити склав та й до іспитів –
до вступних – готувався що сили є.
Склав і ті, і у місті приморському
«відробляв», як усі вступники.
Завітавши додому на день чи два,
всіх про все з інтересом розпитував
і довідався, перевідався,
як Мазьоха бідує тепер
у колгоспному літньому таборі.
Раз втекла, Марцеліні явилася,
то побили, у табір вертаючи.
Там стоїть у кутку, сльози котяться,
а не мукає, слізно стоїть.
Марцеліна й ходила провідувать.
Ну, ходила – це гордо будь сказано:
як чалапала – Валентюк підвіз
найсердечніший з-між їздових.
Марцеліна хлібця їй заносила,
Марцеліна сама там наплакалась;
пастухи на баберу нагримали
і сказали, щоб більше не йшла.
Марцеліна й не ходить. Тримається
то городу, то хати. Учительське ж
обминає подвір’я – та й вже.
16
Те почувши, Хлопчина розплакався,
хутко кинувся бігти до табору,
та вернувся – за хлібом чи булкою,
та й спинився: себе зрозумів.
Зрозумів, що не зможе дивитися,
в очі їй не зуміє поглянути.
Пізно ввечері в хату приплентався,
а на ранок в дорогу зібравсь
до приморського міста студентського.
17
У приморському місті студентському
віддалилось село, погарнішало,
з кожним днем вибірково гарнішало,
даленіло в напівзабуття.
Гриз науку, дівчата всміхалися,
«Буде вічним студентом!» – хіхікали.
Зазубрячений та захарчований
раз в їдальні студентській хлебтав
суп «Харчо». Суп «Харчо»! Славний винахід
кухні, певне, якоїсь кавказької
(якщо тільки не азіятської)
в виконанні приморського кухаря:
ложка рису та перцю й навар.
У наварі, на дні неглибокому,
хто шукає – знайде: хрящик, кісточку –
чи то рубану, чи гостро сколену, –
а кому пощастить, то й м'ясця:
згідно того рецепту – баранини.
Тільки це була... ні... не баранина
(є із правил кухарські вийнятки
через вийнятки постачальницькі);
був це яловичини
ошметь.
І – смачнющий! Хоч жилавий-жилавий.
Тож, смакуючи, Хлопчик прицмокував.
Коли раптом йому причулося:
«Ти за мною, дитинко, не плач!..»
Наче з казки про дочку й корівоньку...
І Мазьошчині, очі проникливі,
зосереджені, всерозуміючі,
зупинились на нім... Його знудило.
Ой же знудило!.. Бідні дівчатонька,
його вирвало страшно, навиворіт –
як останнього «алкаша»...
18
Написав до села – повідомили:
«Так, на м'ясо Мазьоху відправили,
вже давно, бідна, десь в холодильниках
чи якісь десь солдати їдять...»
19
Хлопчик виріс, але не зістарився.
Назбиравши дипломів колекцію,
посімейство сяке-таке вивівши,
залишається: вічний студент!
Напророчили дуті насмішниці!
Сміх той їхній позверхній, ущипливий,
час від часу відлунює ще.
20
Перепробував: вегетар'янствував,
та здоров'я на тім не позбувся ледь:
добре, вчасно те всяке «рослинництво»
лікар-друг йому заборонив.
21
Удає поміж циніків циніка,
може дурневі навіть піддакувать,
лиш не може двох тем ні продовжити,
ні продовжити дати комусь:
про «братів наших менших» – тікає він, –
та про «дружбу міцну чоловічую,
вірність в дружбі справдешніх мужчин...»
Хлопчик Хлопчиком!