Михайло Стрельбицький
Терновий огонь
« … терновий огонь розкладав,
коня свого козацького осідлав,
біля себе припинав».
Дума «Отаман Матяш старий»
1.
Туманець
тулиться до скронь,
сльозяться очі знов і знову.
Кладу сторожовий огонь
терновий.
Двадцятий вік, велика ніч,
морочна мудрість технотронна.
Солодкий сон жену од віч:
«Що там? — зоря зорі навстріч
чи, може, крадеться крізь ніч,
подаючи сигнал сторіч,
орда,
лаштована в колони?
Орда,
від золота руда,
орда, помножена ордою,
орда, напоєна рудою,
і горда з того і собою
в віках вдоволена орда?
Як світ, стара, а — молода,
набивши пельку — все голодна,
на все готова і способна,
орда,
на прапорі — нуда.
Песиголовці хоч куди,
з нуди народжені, зі страху,
розбиті в прах, воскреслі з праху
сини безсмертної орди.
Стрімкі, облесні, безшелесні,
радіохвильно безтілесні,
тілолюбиві і хмільні.
Хмільні розбоєм і розгулом,
несуть своє давноминуле
у завтрашні, досяжні дні.
То їхні тіні промайнули,
то їхні тулуби сяйнули,
то їхні очі, повні мулу,
сіріють в чорній далині?
2.
Ба ні.
Либонь таки, що ні.
А хто б то? Що б то?
Відкіля б то?
— Свої. Не бачиш, що свої?
Чи повилазило?!
Ну, дядько!..
Свої… а духом тхне чужим.
Цей — кабанець…
Той зирить вовком.
Ідуть, хитаються, мов дим,
несуть з якоїсь барахолки.
Свої… Самі на себе злі.
Свої… а мовлять… мінімально.
(«Як називаються граблі?» —
спитай — не скажуть,
ждати марно).
Дівиці їхні хихотять,
зодягнуті в дублені шкури.
Дівиці їхні спать хотять,
ая, — широ-о-о-кії натури.
— Гляди тут, дядю,
не впади,
не відмовляй собі
у хлібі.
Та відсипайсь вряди-годи,
та впізнавай своїх!
— Спасибі.
Пройшли. Завіялись. Припав
їх слід магнітофонним прахом.
Свої, а, бачиш, не впізнав.
Ще добре, як не скажуть: «Спав!»
Хі-хі, мовляв, нагнали страху.
Чи… може, й справді… прилягти,
вогонь терновий пригасити,
коня… на волю відпустити,
сигнальну вежу…
3.
…Сигнальну вежу обійти,
переконатися: міцна ще,
внизу заснути сном пропащим,
хропінням звеселить світи?
Зоря зорі не розповість,
останній вовк коня не з’їсть.
Свою погамувавши втому,
чужу погамувати злість…
Ось так. І вітерець війнув
сновійно-заспокійно з Низу,
вогонь востаннє спалахнув,
читає кінь в небесній книзі.
Йому то втіха — не жура:
вичитувать про Росінанта,
конячим глуздом розбирать
небесновічне есперанто.
Ось так. Немов гора та з пліч.
Ось так. Собі самому виклик.
Лиш сон… чомусь не йде до віч,
лиш сон — чому? — не йде до віч,
у далину дивитись звиклих.
Хоч руки-ноги аж гудуть,
а сухожилля — тятивою,
хоч ковалі у скроні б’ють, —
не йде
нечутною ходою.
По хвилі хвиля,
мить… ще мить.
Собі дивуюся самому:
те не болить, те не щемить,
земля взяла найбільшу втому.
І вже одне лиш
дошкуляє:
огонь терновий
пригасає!
4.
Колюче терня коле руки
до крові аж, до сухожиль.
Колюче терня без принуки
не спалахне — лежма лежить.
Вклякай і надимайся, дмухай
(а дим гіркіший полину),
один раз дмухай, інший — слухай
непередбачну далину:
чи скрип, чи тупіт не озветься,
чи тишу не прониже скрик, —
вчувай між двох ударів серця,
як звик…
Чи не свистить стріла ординська,
чи обрію не тріснув пруг, —
вчувай далеке і неблизьке:
огонь терновий гострить слух.
Огонь терновий гострить зір
і серця втомлену чутливість,
і вістря думки, — з давніх пір, —
і нетерпимість, і терпливість.
Двадцятий вік,
велика ніч,
морочна мудрість технотронна.
Що там? —
зоря зорі навстріч
чи, може, крадеться крізь ніч,
подаючи сигнал сторіч,
орда?..
Лаштована в колони?
Несе ординські забобони?..
А може, вийшли поодинці
новітні, школені ординці,
чи — сім’ями, хмільні, мутні,
хмільні розбоєм і розгулом,
несуть своє давноминуле
у завтрашні, досяжні дні?
То їхні тіні промайнули,
то їхні тулуби сяйнули,
то їхні очі, повні мулу,
сіріють в чорній далині?
1986